ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΑΣ

2012-06-01 02:39

4ος Διαδικτυακός Διαγωνισμός Ε.Ε.Ε.Π.-Δ.Τ.Π.Ε.

«Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας 2012

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

A. Γενικά στοιχεία

Τίτλος Εργασίας

: Πλάκα, η γειτονιά των ονείρων μου

Κατηγορία συμμετοχής:

5η κατηγορία – Αξιοθέατα

Διασύνδεση με τη συμμετοχή μας (λινκ)

: http://plakadiadromes.webnode.gr/

Τίτλος τμήματος/τάξης/ομάδας :

Α΄, Β΄, Γ΄ Γυμνασίου

Εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν:

Παπαδαντωνάκη Μαίρη (φιλόλογος), Ξένια Ξουργιά (φιλόλογος), Σταυρούλα Καπούνη, (φιλόλογος, φοιτήτρια μεταπτυχιακού στο πανεπιστήμιο της Ματσεράτας, στην Ιταλία με το πρόγραμμα Erasmus placement), Ιωάννα Κουδούνη (αγγλικών), Γιώργος Καρανάσιος (φιλόλογος), Γιαννακού Λεόντιος (φυσικός), Τραμπίδου Γεωργία (φυσικός), Παπαδημητρίου Ευαγγελία (καθηγήτρια Γερμανικών)

Πόσοι μαθητές συμμετέχουν στην εργασία αυτή:

30

Οι ηλικίες τους :

13 - 15 ετών

Ηλεκτρονική διεύθυνση επικοινωνίας με το συντονιστή της εργασίας:

mpapadan@gmail.com

B. Περιγραφή της περιοχής μας

Είμαστε μαθητές του 1ου Πειραματικού Γυμνασίου, στην καρδιά της Αθήνας, την Πλάκα. Η γειτονιά του σχολείου μας είναι και η μακροβιότερη συνοικία όχι μόνο της Αθήνας αλλά και της Ευρώπης, γιατί ζει αδιάλειπτα εδώ και 5500 χρόνια.

 

Γ. Περίληψη της εργασίας μας:

Πρόθεσή μας είναι να δημιουργήσουμε έναν ταξιδιωτικό οδηγό. Να παρουσιάζει την Πλάκα μέσα από τα δικά μας μάτια. Μια ξενάγηση από εφήβους σε άλλους εφήβους …

 

Η εργασία μας ξεκίνησε από τον προηγούμενο χρόνο ως πολιτιστικό πρόγραμμα με τίτλο «Δημιουργώντας έναν ταξιδιωτικό οδηγό για την Πλάκα και το Μοναστηράκι». Συνεχίστηκε και τη φετινή χρονιά, με το πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας «Πάμε Αθήνα». Οι μαθητές μας αναδιαμόρφωσαν το υλικό τους, ξαναχτένισαν τα κείμενά τους, αναπλήρωσαν παιδιά της Γ Γυμνασίου με μαθητές της Α΄ και ανέλαβαν το ρόλο του ξεναγού προς τους μαθητές του Γυμνασίου Βελβενδού Κοζάνης.

Έτσι, αυτός ο διαγωνισμός μας δίνει την ευκαιρία να διαμορφώσουμε το υλικό από τις δυο σχολικές χρονιές, σε νέα μορφή, αυτή του ηλεκτρονικού ταξιδιωτικού οδηγού σε ιστοσελίδα. Επίσης, να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες στην επεξεργασία και παρουσίαση του υλικού. Κυρίως όμως, να βρούμε έναν καινούργιο τρόπο επικοινωνίας με την κοινωνία.

 

Δ. Προβλήματα στην πορεία της εργασίας μας:

Δυστυχώς, αντιληφθήκαμε το διαγωνισμό μία εβδομάδα, πριν κλείσει το σχολείο για τις διακοπές του Πάσχα. Το υλικό που είχε ήδη συγκεντρωθεί στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος της περσινής σχολικής χρονιάς είχε αξιοποιηθεί μόνο προφορικά. Τώρα έπρεπε να προσαρμοστεί στις ανάγκες του ηλεκτρονικού μέσου. Αρχίσαμε να δουλεύουμε πυρετωδώς . Η Ρίτσα η Καπούνη ξεκίνησε το ανέβασμά της ιστοσελίδας. Στη συνέχεια δείξαμε στα παιδιά τα βασικά για τη δημιουργία της ιστοσελίδας. Αρχίσαμε να επικοινωνούμε κυρίως ηλεκτρονικά και να εργαζόμαστε ομαδικά. Στο μεταξύ κι άλλοι συνάδελφοι έδειξαν προθυμία να βοηθήσουν τα παιδιά ή να ανεβάσουν υλικό σχετικό με αυτήν. Με λύπη μας, αναγκαστήκαμε να μην συμπεριλάβουμε ένα μεγάλο μέρος του υλικού μας , όπως τραγούδια της παλιάς Αθήνας και των μπουάτ που ετοίμασε η χορωδία μας, γιατί μας πρόλαβαν οι εξετάσεις και δεν βρέθηκε ο χρόνος για την ψηφιακή ηχογράφησή τους. Θέματα εξάλλου, όπως η Αποκριά στην Πλάκα, η λατέρνα, τα ταβερνάκια και οι τροβαδούροι της εποχής, ανέβηκαν μόνο ως νύξεις ή αναφορές στις λεζάντες των φωτογραφιών. Κάτι παρόμοιο συνέβη και με τη μετάφραση της ιστοσελίδας στα αγγλικά, Ένας άλλος περιορισμός είναι ότι η ιστοσελίδα φιλοξενείται δωρεάν και ως εκ τούτου υπάρχει όριο να ανεβάσουμε αρχεία. Τέλος, υπήρχαν περιορισμοί στην επιλογή template ή στην διαμόρφωσή του.

 

 

Ε. Κύρια περιγραφή της εργασίας μας – βασικά στοιχεία της

Πώς οι δραστηριότητές μας και η έρευνά μας με αυτήν την εργασία για το διαδικτυακό εκπαιδευτικό διαγωνισμό «Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας 2012»

συμπλήρωσαν τη διδασκαλία διδακτικών ενοτήτων των επιμέρους μαθημάτων του αναλυτικού προγράμματος;

Μια πολιτιστική ομάδα με τις καθηγήτριες Μαίρη Παπαδαντωνάκη και Ξένια Ξουργιά επισκέπτονταν περιοχές και μνημεία της Πλάκας, μια άλλη ομάδα με τον κ. Γιαννακού Λεόντιο ερευνούσε με συνεντεύξεις την εμπορική και βιοτεχνική δραστηριότητα της περιοχής. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε μικρότερες ομάδες, έγινε κατανομή εργασιών: ανάθεση της φωτογράφισης και βιντεοσκόπησης, έρευνα στο διαδίκτυο και σε βιβλιογραφικές πηγές, συμπλήρωση φόρμας για κάθε μνημείο (μπορείτε να τη δείτε εδώ), σύνταξη ερωτηματολογίου για τις συνεντεύξεις, συγκέντρωση στοιχείων και αξιολόγησή τους, συγγραφή κειμένων…

Για την ανταλλαγή πληροφοριών και την επεξεργασία του υλικού δημιουργήσαμε ομάδα Google και στη συνέχεια Blog αποκλειστικά για τις ομάδες μας. Επίσης ανεβάσαμε τις φωτογραφίες στο Picassa για να μπορούμε να εργαζόμαστε όλοι ομαδικά και από απόσταση.

Οι μαθητές μας:

 

 

Ανέπτυξαν πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας και προώθησαν την ομαδο - συνεργατική διδασκαλία

Εξοικειώθηκαν με τις νέες τεχνολογίες: έγραφαν κείμενα στον κειμενογράφο, τα έστελναν στους καθηγητές για βελτιώσεις , οργάνωσαν παρουσιάσεις, δημιούργησαν βίντεο κλπ.

Ήρθαν σε άμεση επαφή με τη μέθοδο project: ήταν σε διαρκή έρευνα αναζητώντας στοιχεία για τον τόπο στον οποίο ζούσαν καθημερινά.

Σύνδεσαν την εργασία τους με το μάθημα της Ιστορίας. Όχι μόνο ερεύνησαν αλλά και βίωσαν όσα είχαν πληροφορηθεί.

Συνέδεσαν την εργασία τους με σχεδόν όλα τα μαθήματα: Πληροφορική, Νεοελληνική γλώσσα, Λογοτεχνία, Ιστορία, Μουσική, Εικαστικά.

Τι καινούργιο μάθαμε – ποιες νέες ιδέες σκεφτήκαμε.

Κυρίως όμως, αναπτύξαμε αίσθημα ευθύνης απέναντι στο ιστορικό και πολιτιστικό μας περιβάλλον. Μέσα από τη σύγκριση του τότε με το σήμερα, την εξέλιξη και τη μεταβολή του χώρου και της ζωής των ανθρώπων. Ευαισθητοποιηθήκαμε σε θέματα διαχείρισης του περιβάλλοντος. Καλλιεργήσαμε δεξιότητες απαραίτητες για αυτενέργεια και συμμετοχικότητα, όπως υπευθυνότητα, πρωτοβουλία, άσκηση διαλόγου, και συμμετοχής στη λήψη αποφάσεων. Εξοικειωθήκαμε με τη διερευνητική μέθοδο και ασκηθήκαμε σε ένα επιστημονικό τρόπο προσέγγισης της γνώσης.

Καλλιεργήσαμε την ικανότητα να συνθέτουμε τον ιστορικό περίγυρο κάθε εποχής .

Μελετήσαμε τους χάρτες της πόλης μας και χαράξαμε διαδρομές ή δημιουργήσαμε θεματικές ενότητες. Περιδιαβήκαμε τους δρόμους της Πλάκας. Επισκεφτήκαμε τις εκκλησίες της περιοχής (π.χ.ξεναγηθήκαμε στο Μετόχι του Παναγίου Τάφου). Ξεναγηθήκαμε στο παλιό Πανεπιστήμιο. Παρακολουθήσαμε παράσταση καραγκιόζη και συζητήσαμε με τον καραγκιοζοπαίχτη. Επισκεφτήκαμε τη Ρωμαϊκή Αγορά, τη βιβλιοθήκη του Αδριανού, το Μοναστηράκι, τα Αναφιώτικα. Πήραμε συνεντεύξεις από κατοίκους της περιοχής και μάθαμε τα μυστικά του οικισμού.

Στο μουσείο Λαϊκής τέχνης παρακολουθήσαμε πρόγραμμα για το λαϊκό πολιτισμό και τους Σαρακατσαναίους. Είδαμε Καραγκιόζη.

Στην Ελληνική Εταιρεία, ακούσαμε για το πώς διασώθηκε η Πλάκα τη δεκαετία του εβδομήντα και συζητήσαμε για τα περιβαλλοντικά προβλήματα του σήμερα. Ερευνήσαμε με συνεντεύξεις την εμπορική δραστηριότητα της περιοχής. Βρήκαμε την Πλάκα στη Λογοτεχνία. Φωτογραφίσαμε εικόνες και δημιουργήσαμε θεματικές εργασίες όπως οι μπουάτ, ο καραγκιόζης, οι εκκλησίες, οι αγορές και τα παζάρια, στα ίχνη της Οθωμανικής Αθήνας. Μαθητές έφτιαξαν σκίτσα.

Μέσα από όλη αυτή τη διαδικασία μάθαμε να ερευνούμε, να αξιοποιούμε τις πληροφορίες, να συνεργαζόμαστε. Αντιληφθήκαμε την δύναμη της Τεχνολογίας. Η ιστοσελίδα μάς βοήθησε να κοινοποιήσουμε την εργασία μας στον μαθητικό κόσμο, να ανταλλάξουμε πληροφορίες, γνώσεις, βιώματα, εμπειρίες.

Τι εργαλεία και τεχνολογίες πληροφορικής χρησιμοποιήσαμε.

Η ιστοσελίδα που χρησιμοποιήσαμε ονομάζεται http://www.webnode.gr/ . Εδώ καταθέτουμε την έρευνά μας, τις εργασίες μας, τις εμπειρίες μας, τις δραστηριότητές μας. Οι προσωπικοί μας υπολογιστές, ο σαρωτής και φυσικά το διαδίκτυο έγιναν τα κύρια εργαλεία μας. Η βιβλιοθήκη του σχολείου μας, επίσης. Εκεί, βρήκαμε φωτογραφικό υλικό καθώς και βιβλιογραφία .

Αξιοποιήσαμε:

- τον επεξεργαστή κειμένου, το διαδίκτυο και το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο

-το πρόγραμμα παρουσιάσεων (PP) για παρουσιάσεις όπως το «αν ζούσα εκείνη την εποχή»,

-το λογισμικό Captivate 5 της Adobe για τις διαδραστικές περιηγήσεις καθώς και για τη δημιουργία των κουίζ,

-το πρόγραμμα Photoshop για την επεξεργασία των εικόνων

-το Pinacle για τη δημιουργία των βίντεο,

-ανεβάσαμε τις φωτογραφίες μας στο Picassa για την καλύτερη προβολή μαζί με τις λεζάντες τους καθώς και για εξοικονόμηση χώρου, και

-ανεβάσαμε το βίντεο στο you tube για τον ίδιο λόγο.

-Προτιμήσαμε, τέλος, το ανέβασμα της ιστοσελίδας μας στο webnode, γιατί ήταν δωρεάν και εύκολο στη χρήση ακόμη και από χρήστες χωρίς προηγούμενη εξοικείωση στην κατασκευή ιστοσελίδων Ήταν σημαντικό επίσης που μπορούσαμε με τον ίδιο κωδικό να δουλεύουμε ταυτόχρονα όλοι μας, ο καθένας από τον χώρο του.

Με ποιους τρόπους γίναμε (με την εργασία μας) «πρεσβευτές» της τοπικής κοινότητας μέσα από το διαδίκτυο.

Η Πλάκα είναι μια περιοχή με μεγάλη ιστορία και ομορφιά αλλά και όψεις, οι οποίες δεν αναδεικνύονται συνήθως στις τουριστικές περιηγήσεις. Προβάλαμε τον ανεξάντλητο θησαυρό της σε ιστορία, πολιτισμό, γνώση, αναψυχή.

Αντίκτυπος της εργασίας μας στην τοπική μας κοινότητα (σχολείο-γειτονιά-συνοικία).

Το σχολείο μας και η ιστοσελίδα μας αποτελεί συνδετικό κρίκο της ζωής και των δεσμών στην περιοχή της Πλάκας. Συνθέτει συνεκτικό ιστό στο παζλ για την όποια γνώση και πληροφορία, ανάμεσα σε κάθε πολίτη, σε κάθε κάτοικο, σε κάθε επισκέπτη.

Πώς πήραν μέρος άλλα μέλη της κοινότητάς μας στην εργασία μας βοηθώντας εθελοντικά;

Έντονος ήταν ο εθελοντισμός των γονέων και άλλων μελών της κοινότητας που στήριξαν τις δραστηριότητές μας.

 

  •  Γονέας μαθητή μας μάς έφτιαξε τρισδιάστατο χάρτη της Πλάκας,
  • Τα σκιτσάκια - σύμβολα των ιστορικών περιόδων ήταν του Απόστολου Παπαδημητρίου, αρχαιολόγου, φίλου του Σχολείου μας.
  • Η συνάδελφος Μαρκάτη Αγάθη πρόθυμα πρόσφερε με γενναιοδωρία τον χρόνο και την πολύτιμη βοήθειά της στις διορθώσεις των κειμένων των μαθητών.
  • Η ίδια καθώς και ο συνάδελφος Νικολάου Νίκος μάς δάνεισαν βιβλία και μάς παρείχαν υλικό, όπως χάρτες κλπ..
  • Το Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και η Ελληνική Εταιρεία μάς παρουσίασαν αφιλοκερδώς ειδικά προγράμματα, για τις ανάγκες της εργασίας μας.
  • Η Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων μάς προσέφερε φωτογραφικό υλικό και κατάλογο και περιγραφή για τα διατηρητέα κτίρια της Πλάκας.
  • Οι κάτοικοι, επίσης, του οικισμού Αναφιώτικα μας δέχτηκαν φιλόξενα, μάς άνοιξαν τα σπίτια τους και πρόθυμα απάντησαν στα ερωτήματά μας.

 

 

Ανακαλύψεις – απρόοπτα – εκπλήξεις

 

Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν στην ιδέα ότι θα καταγραφούν και ηλεκτρονικά όλες οι εμπειρίες που είχαν αποκτήσει μέσα από τα δυο προηγούμενα προγράμματα. Οι σχέσεις όλων των φορέων, των μαθητών των καθηγητών και των γονιών έγιναν πιο ζεστές. Οι μαθητές του σχολείου μας εξοικειώθηκαν γρήγορα με το νέο τεχνολογικό εργαλείο, την ιστοσελίδα. Έγιναν πρεσβευτές της Πλάκας και της Τεχνολογίας